неделя, 2 август 2009 г.

Хрониките на Ралмия: Перлата на Феникса



Автор: Александър Драганов
Издател: Фентъзи Фактор
Формат: 110 Х 160
Година: 2008
Стр: 256
Цена: 10 лв

За тази книжка в нета се изписаха един куп неща. Немалко бяха и негативните мнения - предимно във форума на Shadowdance (интересно, другаде отрицателни мнения не намерих - само там). От известно време посещавам клуба за фантастика и хорър Конан и по една случайност Александър Драганов е негов председател, та реших и аз да кажа тежката си дума относно Хрониките на Ралмия.

Накратко: Когато Алекс Джаспърс влиза в училищната библиотека, за да намери книги за своята домашна работа, той не подозира, че ще бъде отведен във вълшебен свят на име Ралмия. Тъкмо това обаче се случва, когато магьосникът Санарос натоварва обикновения довчера ученик със съдбоносна задача - да намери появилата се наново Перла на Феникса, единствена надежда срещу завръщането на древен зъл дух, който иска да пороби Ралмия и да почерни магията й, причинявайки катаклизъм, който би отекнал и до нашия свят. Въоръжен с могъщи оръжия и вълшебни артефакти, Алекс тръгва на опасно пътешествие из непознатия за него свят, населен с елфи, джуджета, дракони и троли. И макар да намира верни приятели, пътят му може да се окаже смъртоносен, когато от мрака на миналото изплува сянката на ужасяващ Рицар на Смъртта...

Плюсове:
+ На титулната страница има същия шрифт като в моята книга - Арлекино. За вас може да не е кой знае какво, но мен ме радва;
+ Предговора на автора е покъртителен - признанието му откъде е черпил вдъхновение и липсата му на авторско превъзнасяне са затрогващи;
+ Чудесно оформление на корицата - поздрави на Стефан Христов, не го познавам, но определено си е свършил работата добре;
+ Прологът за втората книга от Хрониките в края ми допадна;
+ Книжката се чете леко и бързо, на един дъх, без да омръзва;
+ Не липсва хумор - а това е безценно;
+ Илюстрациите ми харесаха - браво на Vizar;
+ Образът на Черния Лорд Дакавар радва - личи си, че е изграден с много вдъхновение.

Минуси:

- Редакторите не са си е свършили добре работата, ще ме прощават. Има много места, където си личи, че просто е нужна редакторска намеса - а такава няма;
- Бих предпочел книжката да е малко по-евтина, пък да се продава сама, без филма "Ромасанта" в комплект;
- Личи си авторовото "вдъхновение" от Хари Потър, Властелинът на Пръстените, Хрониките на Нарния, Карибски Пирати и Междузвездни Войни;
- Оракула говори с обърнат словоред, досущ като учителя Йода;
- Отсега е планирана цяла сага от общо 6 книги, както виждам в края на книжката, което по принцип за мен не е много добра идея - без планиране писането сякаш върви по-добре;
- Краят е предсказуем;
- Финалната сцена в книгата е едно към едно с края на Завръщането на Джедаите.

Неутрални елементи - за пръв път слагам такива, които не съм сигурен дали биха могли да се тълкуват като плюсове или минуси, но се заслужава да се споменат:

0 Книжката е предназначена за по-малките читатели, макар че не пречи и по-възрастен да я прочете;
0 Накрая има бонус - ролева игра по Аксиом 16;
0 Историята в самото начало бегло ми напомни старите фентъзи книги-игри.

Каква е финалната ми оценка за книгата ли? Книжлето ми хареса, допадна ми и очаквам с нетърпение следващата част от Хрониките. Не съм съгласен с голяма част от негативите, които се изписаха по неин адрес - книгата си има минуси, но има и плюсове, които преобладават - всичко зависи от личностната нагласа на четящия. Естествено, че ако се съберете няколко души близки приятели и единия прочете една книга, която не му хареса и я оплюе пред останалите, те като я прочетат ще забележат само отрицателните й черти. Примерно. И не върви специализирани в ревюта (и не само) онлайн-издания да пишат неща като "Тази книга е пълен боклук" - цитата е дословен, само защото се намират в разногласия с автора й. Обидите и личните нападки също не влизат в доброто ревю - била книгата добра или лоша.
А аз по повод хейтърството ще постна въпросната титулна корица с шрифт Арлекино, присъстващ и в моето Хоро - разбира се, с автограф от автора:

Няма коментари:

Публикуване на коментар