вторник, 25 юни 2013 г.

Скакалци в Програмата



Автор: Колектив
Издател: Ентусиаст
Година: 2013
Стр: 192
Цена: 12 лв

"Скакалци в програмата" е една чудесна в същността си съвместна инициатива между издателство "Ентусиаст" и предаването "Денята започва с култура" по БНТ. Дълго време се пращаха и събираха фантастични разкази и ето, че накрая 24 автора с 24 разказа намериха място в тази книжка. Представянето на книгата в Гринуич Центъра на Витошка беше много хубаво, издателите връчиха на авторите хонорари, изобщо всичко мина чудесно.

Какво мисля аз, прочитайки сборника ли? Ето го, разнищен разказ по разказ:

1. Любомир П. Николов - Няколко котки повече: става въпрос не за Любчо Николов преводача и автор на книги-игри, а за съименника му, автор на сборниците "Въжеиграчът Карой" и "Слънчев бряг - код жълто". Той също е добър писател, но тук нещо не успя да ме впечатли. Фразата "Станцията осцилираше в орбита" ме остави с вдигната вежда.
2. Златимир Коларов - Програматора: чел съм разказ от автора, озаглавен "№ 1999" в сборника "Вирт", който много ми хареса. Тук обаче останах по-скоро разочарован.
3. Мишо Гръблев - I told you so. You damned fools! - кратка импресия за Curiosity на Марс. Наистина, нямаше нужда заглавието да е на английски и така тромаво. Не ми хареса.
4. Ивайло Шонов - Аз съм само от огън: добър разказ, но вече съм го чел в един брой на сп. "Дракус". А и д-р Шонов има и много по-добри неща, като "Макрешан" например.
5. Христина Мачикян - Никому нито дума: а, ето това е вече нещо друго! Хумористична и същевременно недотам весела фантастика. Препоръчвам силно!
6. Владо Трифонов - Шахматисти: не мога да разбера смисъла да пишеш 3-4 страничен разказ, в който единственото, което се случва е как мъж и говорещо куче играят шах, но знае ли човек, току-виж се харесал някому.
7. Теменуга Маринова - Конферентна връзка: изтрещяла лудница в стил Филип Дик с лек хорър-елемент. Доволен!
8. Станимир Костадинов - Провалът на Великана: не е лошо разказчето, бива.
9. Иван Петров - Десет минути: никак не ми хареса съвременни битовизми като хленчениците между мъж и жена да се пренесат в Космоса.
10. Георги Малинов - Подмяна: бат Жоро няма нужда от представяне, нито пък има смисъл да ви убеждавам колко е добър, на практика е от върховите съвременни български фантасти. Просто прочетете.
11. Елена Стоева - Дежурството: разказчето бива, допадна ми, но може и по-добре. Нещото, което не харесах беше мъжът с букета, който държи с изкуствена ръка, а с истинските краде. Това го имаше в "Ханибал" на Томас Харис - циганката, която държеше с фалшива ръка бебе, с една истинска ръка просеше, а с друга крадеше.
12. Радослав Стефанов - Психоанализа: хубаво е, но нищо, което вече да не сме чели преди.
13. Димитър Григоров - Пътища: добър разказ, без съмнение, но личните ми антипатии към есето като жанр в случая се оказаха сериозна бариера.
14. Румяна Василева - Спиро от Голямата Мечка: приятен разказ за извънземния, който идва на Земята и заживява в българско село.
15. Мариана Царкова - Третият вариант: ами... Не. Този мач сме го гледали вече.
16. Александър Белтов - За влиянието на небесните тела върху хората, или какво мислят зелените учени - прекалено дълго заглавие за такъв кратък разказ, но за сметка на това по-увлекателно от самата творба. Герои със странни имена и накрая всичко се изроди в завоалирано осмиване на капитализма за сметка на хубавия комунизъм. Стига.
17. Стефан Бонев - Лунен делодалс - приятно разказче, детска фантастичка.
18. Станимир Костадинов - Първобитното племе: нелоша идея, но недотам добре реализирана. Разказът започна обещаващо, аха-аха да се развие и взе, че накрая затъна.
19. Михаил Конярски - Скакалецът: туш! Леле, няма такъв добър разказ! Много се смях на еротичните приключения на дебеланката. Су-пер!
20. Александър Феодоров - Лунен залез: разказ, в който не се случи нищо. Не съм доволен.
21. Сибин Майналовски - Цветето от Антарес: без съмнение един от най-добрите разкази в сборника. Фен съм на автора още от 2001-а, наскоро излезе сборникът му "Сянката". Джони Гибънс е най-известният човек в Марс-сити, а неговата градина, съдържаща от всички най-известни и красиви цветя в Галактиката се носят легенди. Докато не се връща с Цветето от Антарес... Силно, силно препоръчвам.
22. Йордан Циров - Слизате ли? - добър разказ, добро изпълнение, но идеята не е нова, а и началото е прекалено разтеглено.
23. Зорница Петрова - Синя лудост: добре де, може ли разказът ти да започва по този начин - "Аз съм обещаващ млад разследващ журналист". За малко да прескоча разказът и да отида на следващия, но си рекох, хайде, ще го преглътна. По-добре да го бях прескочил.
24. Мартин Петков - Кратка история на книгите през третото хилядолетие: познавам Мартин Петков и съм чел много добри неща от него. Този разказ обаче за съжаление не е от тях - темата за смъртта на хартиените книги вече е втръснала на всички ни.

Крайната ми оценка за книжката е, че е добра и си струва. Надявам се обаче при една евентуална следваща иницатива отговорните лица да подберат по-старателно разказите, защото наистина имаше уникални неща, но и доста недотам добри, чиято липса не би била голяма загуба.

1 коментар:

  1. Сигурно ще искам да прочета сборника. Споделям виждането ти за това колко нелепо е някой разказ да започне с деепричастие, а още повече ако те са две.

    ОтговорИзтриване