сряда, 1 юни 2011 г.

Възкръсването на Крали Марко



Автор: Николай Светлев
Издател: ИК "Наслука"
Формат: 130 Х 200
Година: 2011
Стр: 256
Цена: 9.98 лв

Днес е денят на детето, но напук на това аз (който, признавам, си оставам едно голямо дете до известна степен) ще ви представя една не толкова детска книга, макар фентъзито да е един от жанровете, които се преплитат в нея. Защото, момичета и момчета, след единадесет години мълчание един от най-добрите съвременни български писатели - Николай Светлев, има да ви каже нещо.

Нещо, което се крие в новият му роман "Възкръсването на Крали Марко".

"Крали Марко ке го биде по друг начин у другио век. И па нема да вервате!" - баба Ванга, 30.01.1991 г.

Какво представлява по своята същност тази книга? Ще цитирам самият автор - "Като жанр книгата е фентъзи екшън, започващ в четиринадесети век, а действието се развива с бурни перипетии до средата на двадесет и първи век. Ползвани са огромно количество исторически източници, легенди, песни от южнославянския юнашки епос, но това не е нито историческа книга, нито езотерика, а е авангардна художествена литература. Това е само част от „Тайните на тъмното минало и капаните на лудото бъдеще в сагата от 21-ви век „ВЪЗКРЪСВАНЕТО НА КРАЛИ МАРКО” , както е пълното описателно заглавие на романа."

Ако ме запитат на коя от досегашните книги на Светлев прилича "Възкръсването на Крали Марко", ще бъда силно затруднен с отговора. В нея има зло, цинизъм, кървища и бруталии като в любимият ми "Всичкият Блясък на Злото", има и добро, приказност и мечти като в "Приказка за Непобедимото Добро", има и изобилие от исторически факти и философия като в "Аз, Грешният Иван"... Като добавим и приложенито накрая към книгата - поемата "Синдромът" може да се каже, че в новия роман има и нещичко от стихосбирките на Николай - "Зодия Скорпион" и "Демонът на Свободата". Само от книгите му с въдичарска насоченост ("Финтовете в Риболова" и "Платиката") на известния в риболовните среди с прякор Доцента автор няма вътре.

Но във "Възкръсването на Крали Марко" има много, много повече. Не мога да се сетя за друга книга, която да започва през 14 в. и да продължава в близкото бъдеще на 21-и. В романа има в голяма степен фентъзи - нашето, родното, българското, което неотклонно присъства може би във всичките книги на писателя. Има история, има митология, има и специфичното авторово чувство за хумор. Има екшън, фантастика, поетичност и какво ли още не. Специално на мен най-много ми харесаха битките на Марко с Жълта Базиргяна и Муса Кеседжия.

На мен тази книга ми достави изключително удоволствие. Сигурен съм, че и при вас ще бъде така.

Само две неща бих споменал като незначителни упреци. Първо - старото, работно заглавие на романа - "Кралят на Прилепите" ми хареса повече. Второ - това нещо с теллалотерапията. Наистина, съименникът ти писател има за какво да ти връща тъпкано :-)

1 коментар:

  1. Аз тъкмо препрочитах частта с теллалотерапията - и пак се смях яко... Знам, че и самият Николай не се сърди на Николай. :)

    Радвам се, че сте се "намерили" с книгата.

    ОтговорИзтриване