четвъртък, 10 септември 2009 г.

Златен Кан том III



Автор: Колектив
Издател: Лингея
Формат: 130 Х 200
Година: 2009
Стр: 224
Цена: 10 лв

Дойде време да довърша и третия том Златен Кан. Вече напълно съм убеден, че тази своеобразна трилогия е съчетала в себе си най-доброто от българската фантастика и фентъзи през тази година.

1. ЛАЧИН, Азърбайджан – КАМА, ТАНЦУВАЙ! - ето го и победителят, първо място в конкурса. Хубава митологична фантастика, добре написано, красиви фентъзи елементи. Аз бих сложил този разказ в личния си топ 10, малко множко ми се вижда чак първо място, но щом така е решило журите - нека да бъде.
2. ИЛИЯ БОГДАНОВ, България – ДЕНЯТ НА ЦИКЛОПА - а това вече е разказ за топ 5. Не знам за вас, но за мен това съдържа солидна доза хорър, който ме изпълни на макс, уникално! Едноокото чудовище, което поглъща всичко по пътя си... Страхотно е! А е чак на 10 място, тюх!
3. АНДРЕЯ ИЛИЕВ, България – ИСТИНАТА ЗА ЧЕРВЕНАТА ШАПЧИЦА - характерният "небрежен" стил на Андрея Илиев проличава в тази фантастика, съдържаща немалка доза хумор, породена от идеята, че извънземните също не са безгрешни, хахаха! Хубаво е! 9 позиция.
4. БОРЕЯ, България – РЪЦЕТЕ МИ ДА ТЕ... - разказ на 29 място. Можеше да вземе и повече, ако авторът/авторката бе решила да канализира отличното си умение да съставя запомнящи се описания в релсите на историята и разказвачеството, вместо да се отплесва в поетически импресии и моментни емоционални състояния, интерпретирани на белия лист. Разказът ми напомня на табун могъщи коне, които са оставени на воля да пасат и скачат на зелената поляна край горското езеро на лунна светлина, вместо да бъдат впрегнати в карета и да пометат всичко по пътя си. Страхотен потенциал, който вярвам, че ще проличи още повече в бъдеще и ще се развие.
5. ЕВГЕНИЙ НЕЧАЕВ, Казахстан – АБСОЛЮТНО БЕЗОПАСНА ПЛАНЕТА - не влиза в топ 30. Защо? Толкова хубава фантастика, среща с извънземни, техните странни обичаи и изправящ космите финал!
6. ГЕОРГИ МИНКОВ, България – ЗА МАЛКИТЕ НЕЩА или ЗАЩО КЛАСИЦИТЕ НИ ЛЪЖАТ - 16 място. Алтернативен поглед върху изхода от Троянската война. Има умисъл, макар лично на мен да не ми допадна особено историята за скритите в Троянския кон гърци, които не престават да говорят, дрънчат, ругаят, псуват и пърдят.
7. ЯНИ СИМЕОНОВ, България – ПОЛЯНАТА - не попада в топ 30. Честно казано, не ми допадна. Напомня ми писанията на Карлос Кастанеда. Нищо не разбрах.
8. ЛЕОНИД КУДРЯВЦЕВ, Русия – НЕНУЖНИТЕ ВЕЩИ - 6 място! Добър, добър разказ! Оригинална идея - можеш да имаш всичко, което си пожелаеш, стига това да е нещо, което не желае никой друг... Хубаво е.
9. ЯНИСЛАВ ЯНКОВ, България – КУТИЯ ОТ АБАНОСОВО ДЪРВО - не попада в топ 30. Добре написан разказ, ала основната идея е толкова изтъркана и клиширана, че насън да ни бутнат, я знаем наизуст.
10. ДЕН ШОРИН, Русия – СПАМ - добър разказ, написан от интелигентен човек с немалки познания. Последното изречение ме разтърси просто. 25 място.
11. ЛЕОНИД ШИФМАН, Израел – СЛУЖЕБНО ПЪТУВАНЕ - 19 позиция. Хубав разказ, със силен забавен елемент, красиво написан.
12. ЯНЧО ЧОЛАКОВ, България – ВЕЧНОТО ЗАВРЪЩАНЕ - повестта побира в себе си почти половината сборник. Много добре написано - единственият проблем е, че е твърде голямо за условията на конкурса. Характерният за Янчо Чолаков стил - не знам някой друг, който може да забърка произведение, в което фантастиката и фентъзито са почти поравно, има елементи на хорър, вуду, християнство, български народни поверия, митология на различни народи, лека щипка хумор, некромантия, богат език, разнообразни термини, битки и какво ли още не. Аплодисменти, моля.

Още нещо много ценно - в края на книгата са поместени кратки рецензии и мнения на журито за различните разкази в сборниците. Много добра идея, бих казал.

1 коментар:

  1. И вие можете да сканирате с коментарите на журито? (Страхувам се, че за Русия, тази книга няма да дойде).
    И аз бих искал да знам тираж на вземането, то е писано в книгата?
    PS. Извинявам се за неправилно български език, моят роден език е руски.
    Ден Шорин

    ОтговорИзтриване