понеделник, 24 август 2009 г.

Снежните пясъци на Хира



Автор: Красимира Стоева
Издател: Аргус
Формат: 130 Х 200
Година: 2008
Стр: 352
Цена: 10 лв

С Краси Стоева се запознахме на конкурса за дебютна книга Южна Пролет 2009 - Хасково. Не спечелихме награди, но спечелихме нещо може би по-ценно - познанства, контакти и евентуални бъдещи приятелства. Сега ще направя ревю на книжката й, дано се зарадва на плюсовете, които ще й дам и успее да преглътне минусите :-) Книгата й е сборник с единадесет фантастични разказа, повечето по-длъжки като обем. И така, да започваме!

Плюсове:

+ Оригинални идеи - съвсем нови неща е прокарала в творбите си, браво;
+ Това цитатче от разказа "Тест за оцеляване" ми хареса много - "Тя [книгата] носеше полуизтритото заглавие "Оцеляване на ръба" и изглеждаше на ръба на бъдещото си оцеляване";
+ В същия разказ съвсем леко, но настоятелно е засегнала темата за ненормално скъпите учебници, които си принуден да си купуваш - история, позната ми до болка от студентството;
+ Друго което ми хареса е болката от "откриването на топлата вода" - хрумва ти нещо и впоследствие разбираш, че е вече измислено. Събитие, с което съм се сблъсквал като писател неведнъж;
+ Словосъчетанието "обикновен човек с необикновени способности", което срещнах;
+ Описанието на Конниците на Апокалипсиса от едноименния разказ е нещо невероятно! Направо ме изпълни на макс! Когато бяхме в Хасково трябваше да прочетем по един пасаж от книгите си и тя се чудеше кой точно да бъде - е, аз й показах моята схема: разлистваш бързо книгата като ветрило и напосоки посочваш някъде и където уцелиш, там е най-добре. Естествено, уцелих точно там, където трябва :D

Минуси:

- Стилът на писане в повечето случаи е тромав, разточителен, прекалено раздут текст. Навява скука - неща, които може да се кажат в 2 страници, са разхвърляни на 20;
- Малко илюстрации, които пък за сметка не ме радват. Вярно, че самият Димитър Стоянов - Димо ги е рисувал, но лично според мен стилът му е идеален за корици, но не и за вътрешни илюстрации;
- На моменти бяга от повествованието и се впуска в обяснения и размишления - просто разкажи историята бе, жена;
- В един разказ срещнах съчетанието "голи, напукани и мухлясали стени". Присмейте ми се, ако не съм прав, но аз поне досега съм срещал немално напукани стени и мухлясали такива, но никога заедно и двете неща. Стените мухлясват от влага, пък се напукват от суша. Не знам, може и да бъркам, но лично на мен ми се вижда неестествено една стена да е едновременно напукана и мухлясала.

Заключение: Каква е крайната ми оценка? Хм, не знам, чудя се какво да кажа за книгата, дали е добра или лоша. Затова оставам контрата у вас, а аз се измъквам по чорапи, оставяйки след себе си автографа й:

Няма коментари:

Публикуване на коментар